Filmválasz

Az elmúlt 20 év Oscar-gáláinak hiányérzetei 13 pontban

Szabó Dárió szubjektív listája

2020. február 19. - Szabó Dárió

 

88087dd23808af30faf7e9971d0d87aa_oscars-2020-red-carpet-how-to-watch-start-time-oscars-2020-_770-443.jpeg

 

A mindenkori Oscar-gáláknak van egy sajátos ambivalenciája, ugyanis az elégedettségérzet és a csalódottság szinte minden esemény után kéz a kézben járnak. Az alábbiakban az elmúlt 20 év, azaz a 21. század eddigi Oscarjaiból szemezgetve emelek ki olyan jelölteket, akik/amik úgy maradtak díj nélkül, hogy közben mindmáig nagyobb figyelmet érdemelnének, vagy legalábbis erősebb helyük kellene legyen a szakmai és a közbeszédi emlékezetben.

Arról vitázni, hogy az Oscar-díjak milyen fokú szakmai relevanciával bírnak napjainkban, szinte fölösleges, mert azon a lényegen nem változtat, hogy a díjazottjaira mindenképp olyan figyelmet irányít, amelyet a leginkább kidolgozott marketingstratégiákkal sem lehetne elérni – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a friss „fődíjas” Élősködőkre is olyan koncentráció összpontosul a mozipénztáraknál a jelenlegi újravetítéseknél, amelyet „önerőből” aligha ért volna el az alkotás.

Elöljáróban fontos megjegyezni, a cikk nem hivatott vitatni az adott év azonos kategóriájában diadalt arató műveit/teljesítményeit, szorosan csak hiányérzet-megragadására törekedtem.

 

2001:
Geoffrey Rush alakítását játéknak nevezni egészen pontatlan, vérprofi teljesítménnyel rukkolt elő a Sade márki játékaiban – mégsem kapta meg a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat.

 

2003:
Az öntörvényű vadló animációs road movieja talán nem teljesen hibátlan, de sok mindenért egyedülálló, pl. nem kis ötlet, hogy szereplői leginkább mimikával kommunikálnak. És egyébként az alkotás zenei listája sem elhanyagolható. A makacsság dicshimnusza azért megkapó minden korcsoport számára, mert gyerekként egyszerre felszabadító inspirációs eszmeiséggel szolgálhat (még, ha kicsit sekélyesen is), ugyanakkor felnőttként épp ennek, a némileg serdülőkori, érzületnek a nosztalgiáját hívhatja elő. A Szilaj, a vad völgy paripája sajnos mégsem nyerte el a legjobb animációs filmért járó díjat.

 

2004:
A Nicole Kidman, Jude Law és Renée Zellweger fémjelezte Hideghegy Sting-betétdala örökzöld, és igazán megéri felidézni. A You Will Be My Ain True Love című lírai dal mégsem lett a legjobb eredeti betétdal-díjjal jutalmazva.

 

2005:
Ugyancsak zenei vizeken maradva, James Newton Howard nem kapta meg A faluhoz komponált mesterműjéért a legjobb eredeti filmzenének járó díjat, pedig a soundtrack-lista darabjai nem csak fülbemászók, hatásvadászatot nélkülözve tekerednek a hullámzó narratíva bizonyos csúcspontjai köré visszafogott, mégis nélkülözhetetlen költői aláfestésként. James Newton Howard szentimentalista kompozíciói a filmvilág megszállottjai számára azért remélem, klasszikus marad. A falu kapcsán egyébiránt az sem mellékes, hogy Bryce Dallas Howard még csak jelölve sem lett a legjobb női főszereplőnek járó díjra, holott sokkoló hitelességgel személyesítette meg a látásképtelen Ivy Walker karakterét.

 

2006:
Steampunk-csoda, szimbolikus jelentőséggel bíró formanyelvi minimalizmus, az árnyfigurák, amelyekről jól tudjuk, hogy emberek, mégis többségük inkább csak sziluettjében emlékeztet egy emberre, nem erkölcseiben. A The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello kritikai horizontokat nyitó hibátlan mű az embertelenségről, mely alig félórás, ám nagyjátékfilmek erejével és hatásával tud szólni a befogadóhoz, sajnos mégsem kapta meg a legjobb animációs rövidfilmnek járó díjat.

 

2011:
Talán nem szorul ragozásra. Az Eredet nem tudta bezsebelni a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó díjat.

 

2014:
Pár éve, amikor megnéztem/pótoltam az Amerikai botrányt, azzal a premisszával futottam neki a film díjpályájának lenyomozásával, hogy Amy Adams tutira hazavitte a szobrocskát ezért. Hát, sajnos azzal kellett szembesülnöm, hogy nem lett meg a legjobb női főszereplőnek járó díj.  

 

2015:
Az oké, hogy egy karakter jellemét gonosznak és sötétnek írják meg. Az már más kérdés, az adott művész mennyire tudja ezt megjeleníteni. Rosamund Pike a Holtodiglanban hátborzongató tekintettel, kisugárzással, vérfagyasztó mimikával tudott előrukkolni. Én nem sajnáltam volna tőle a legjobb női főszereplésért járó Oscart.  

 

2016:
Eddie Redmayne A dán lányban fenomenális volt, mégis alulmaradt a legjobb férfi főszereplőnek járó díj esetén. De ebben az évben ugyancsak hiányérzet számomra, hogy Mark Ruffalo (Spotlight – Egy nyomozás részletei) vagy épp Tom Hardy (A visszatérő) sem tudott diadalmaskodni a legjobb férfi mellékszereplőnek járó trófea érintettségében. Az meg pláne, hogy A szobában remeklő Jacob Tremblay jelölést sem kapott.

 

2017:
Mondok egy merészet és szentimentálisat, ha már Mel Gibson történetmesélésére is a merészen szentimentális szókapcsolat aggatható rá: A fegyvertelen katonának kijárt volna a legjobb film díja.

 

2018:
Margot Robbie kétségtelenül éretten működött az Én, Tonyára keresztelt filmben, a legjobb női főszereplőnek járó méltányolás mégis elmaradt. Az sem elhanyagolható, hogy John Williams végre termékenyen tudott hozzányúlni saját anyagjához és újakat is sikerrel tudott teremteni a Star Wars: Az utolsó Jedikben, ahogy Hans Zimmer Dunkirk-ben ketyegő betétjei pláne bravúrosak, ugyanis nem narratíva fokozó szereppel bírnak, nem is kísérőként vagy háttérzajként működnek, egyenesen a zene maga a narráció ebben a filmben, ami gyakorta óraketyegést idéző hanghatásaival még allegorikus, reflexív is témájára nézve.

 

2019:
Rachel Weisz A kedvencben jobb is volt annál, minthogy üres kézzel menjen haza.

 

2020:
Számomra nagy csalódás, hogy a Gerwig féle Kisasszonyok zenéje, melyet Alexandre Desplat komponált, különösebb figyelem nélkül maradt. Némileg Scarlett Johansson Jojo Nyuszi-játékának nem-méltányolása is elszomorít, persze, a Házassági történetet is említhetnénk a színésznő kapcsán, itt pedig még Adam Driver is befigyel. Viszont talán még „rosszabb”, hogy a felnőtt színészeket is megszégyenítő érettséggel játszó gyerekszínész, Roman Griffin Davis végül jelölésig sem jutott Jojo Betzler megtestesítéséért. 

 

Írta: Szabó Dárió

 

oscars-2020-blog-header-2.jpg

süti beállítások módosítása